Mérések

Nem elég tehát kizárólag a testtömeget vizsgálni, fontos meghatározni, hogy a test hány százaléka zsír, továbbá, hogy a test hány százalékát képezi az izomtömeg.

Teljes testösszetétel mérés

 

A teljes testösszetétel vizsgálatakor a zsír és a lágyszövet (izom) tömegét és arányát is mérni tudjuk. A testzsír elhelyezkedéséből, az elhízás típusából bizonyos betegségek, úgymint a szív és érrendszeri betegség, a cukorbetegség (stb.) rizikója már korán megállapítható.

A teljes testösszetétel vizsgálatakor választ kapunk a megfelelően vezetett testedzés eredményességére. A testedzés hatása, a zsír-izom arányának változása pontosan mérhetővé válik. A karon, a törzsön, a lábakon stb. pontosan megadható a zsír % csökkenése, az izomtömeg növekedése számszerűen, grammban.

Magasságunk és testtömegünk ismeretében - az ún. BMI (Body Mass Index, vagyis testtömeg index) révén - megállapítható, hogy aktuális testtömegünk ideális, vagy sem.

A testösszetétel-mérés segítségével sokkal átfogóbb képet adunk, mintha csak egy szobamérleg segítségével vizsgálnánk a testtömeget. Gyakran a testtömeg index (BMI – body mass index) alapján határozzák meg az ember állapotát, azonban a magas BMI nem egyértelműen utal elhízásra, hiszen a nagy tömeg eredhet izomból is.

A testtömegmérés szerepe az élet különböző területein:

Egészségmegőrzésben

Fogyókúrában

Fitnessben

Sportban

A mért értékekből arra következtethetünk, hogy milyen irányban célszerű megváltoztatni a testösszetételt, hogy ideális formában kerüljünk.

A mérés sportolók esetében is jól bevált módszer. Segítséget nyújt az év folyamán a játékosok állapotának pontosabb nyomon követéséhez. Megmutatja, hogy az alapozás előtt és után hogyan változott a zsír illetve izom aránya. A rendszeres mérések tendenciákat mutathatnak meg, melyek segítségével meghatározhatjuk az edzésmunkát, pihenőidőt és táplálkozást is. Emellett képesek vagyunk a sérülésveszélyt csökkenteni, hiszen a diéta során bekövetkező zsír és izomcsökkenés mellett az eszköz képes kimutatni, hogy mennyire lett dehidratált (kiszáradt) a szervezet, mely utóbbi tényező jelentősen megnöveli a sérülésveszélyt.

A 10 perces vizsgálat különösen ajánlott mind élsportolóknak, mint szabadidő sportolóknak, hiszen a vizsgálat során kapott értékekből nyomon tudjuk követni az egyén fejlődését és kiszűrhetjük azokat a rizikótényezőket, amelyek akár sérülést is okozhatnak.

A mérés preventív, egészségmegőrző szerepe kiemelten fontos, legalább évente érdemes megismételni. Számos betegség elkerülhető ha időben reagálunk a szervezetben végbemenő kedvezőtlen elváltozásokra. Sportolók, gyermekek, idősek illetve betegek állapot vizsgálatában és nyomon követésében különösen javasolt.

 

A vizsgálatról:

 

  • csupán 2 perc
  • mezítláb, ruhában történő mérés, levetkőzést nem igényel
  • szervezet számára nem megterhelő
  • fájdalommentes
  • bármilyen gyakran megismételhető
  • 6 éves kortól használható- részletes kiértékelés